s/y Alinan ominaisuudet

Hankimme Alinan syksyllä 1997 kun oli odotettavissa miehistönlisäystä ennen seuraavaa purjehduskautta. Sitä ennen olimme purjehtineet kaksi kesää 18-jalkaisella Poni-veneellä, joka sekin oli oikein sopiva yhden lapsen kanssa liikkumiseen.

avaa kuva avaa kuva

Venettä on viimeiset 9 talvea säilytetty hallissa (ei lämmitetty), minkä ansiosta venettä ei ole joutunut talveksi paketoimaan vaan se on saanut talvehtia ilmavasti.

Hyvät ominaisuudet

Jokaisella on tietenkin omat asiansa mitä veneessä arvottaa: meidän mielestä tärkeitä tekijöitä, jotka Alinassa ovat olleet kohdallan:

avaa kuva avaa kuva

turvallisuus
veneen rakenne on sellainen, että kovassakaan kelissä runko ei natise ja rämise niin ei tarvitse miettiä että mahtaakohan se kestää. Istuinlaatikko on myös kyllin syvä, jotta ei ole tarvinnut pelätä lasten putoamista. Puolipitkä köli tuo myös turvaa, jos sattuu navigointivirhe tai haluaa mennä tuntemattomaan rantaan.
moottori
vaikka purjevene liikkuu ilman moottoriakin, on hyvä, jos moottori toimii luotettavasti. Moottorin luotettavauus parani huomattavasti, kun Volvon vastuksia leikkivät sulakkeet vaihdettiin kunnollisiin häirittyään käynnistyksiä pari kesää. Moottorin jäähdytysvedellä toimiva lämminilmapuhallin (kuten autoissa) tuo huomattavasti mukavuutta sateisina moottorointeina.
rullagenoa
erittäin käytännöllinen perhepurjehduksessa kun ei välttämättä ole aina edes yhteä henkilöä käytettävissä purjeiden käsittelyyn. Ainoa, mikä harmittaa, on että ei tullut aikaisemmin hankittua.
kuomu
Kun perhe kasvoi, niin samalla tietenkin kasvoi tavaramäärä ja kun lapset kasvoivat, kasvoivat myös tavarat, etenkin kengät. Rullagenoan hankinta vapautti keulapiikistä kymmeniä litroja säilytystilaa ja kangaslokerikko toi lisää järjestystä. Satamassa ollessa on helpotus kun saattaa jättää esimerkiksi kengät ja märät pyyhkeet ulos ilman että ne kastuisivat mahdollisessa sateessa. Muutaman vuoden meillä oli käytössä puomin yli vedetty teltta, mutta se ei suojannut jos tuuli sattui olemaan perästä päin. Myös öisin ilma vaihtuu paremmin kun voi jättää käyntiluukun aiki.

Huonot puolet

Mikään vene ei tietysti ole täydellinen: osa puutteista on tietenkin seurausta veneen koosta ja osalla puutteista ei ole merkitystä osalle käyttäjistä.

suorituskyky
Kun en itse ole koskaan kilpailuihin veneellä osallistunut, niin en osaa verrata sitä muihin. LYS-luku on 1,0. Johtuuko se siitä, että veneillä ei osallistuta kilpailuihin vai onko vene hyvinkin keskiarvoinen. Kyllä sillä yleensä on kuljettu suunnilleen samaa vauhtia vastaavan kokoisten kanssa.
sisäkorkeus
Sisäkorkeus on parhaimmillaan noin 170 cm, mikä on keskimittaiselle miehelle vähän. Toisealta, eipä sitä yleensä sisällä paljoa tule seisoskeltua, yleensä istutaan tai maataan kun sisällä olaan. Tuolloin tila kyllä riittää, punkat ovat reilut 2 m pitkät eikä ulkonakaan tila lopu.
koko
Kaikella on tietenkin oma kokonsa, eikä veneeseen noin vain rakenneta lisäsiipeä jos makuupaikkoja tarvitaan lisää. Kahtena kesänä on sitten nuorimmainen saanut nukkua toisen vanhemman vieressä levikkeellä. Ensi kesänä voi olla jo liian ahdasta. Kolmelle tai neljälle hengelle tilat ovat riittävät.

Parannettavat asiat

Kun veneellä on yli 30 vuotta ikää, on monia paikkoja ehditty jo korjailla ja tietyt huoltotoimet tulevat sitten aina vastaan. Uudenveroista ei veneestä tietenkään kannata tehdä, mutta säilyttävä huolto on aina tarpeen. Samoin joitakin harmitavia asioita voisi korjata. Seuraavassa on lista asioista, joita tekisin tai teettäisin itse, jos venettä kauemmin pitäisin.

pohjan primerointi
Pohja on reilut 10 vuotta sitten käsitelty epoksilla. Keväällä 2006 havaitsin siellä muutamia lohkeamia, jotka sitten paikkasin epoksitäytteellä. Syksyllä 2006 hioin vanhat myrkkymaalit ja primerin pois eikä onneksi mitään hälyttävää ei löytynyt. Jonkin verran oli pieniä kosteita pisteita, joten toisealta oli aika tehdä se. Pohja on nyt talven ollut kuivamassa, joten kunhan säät lämpenevät oikeaan käsittelylämpöön, saadaan pohja käsiteltyä kestämään seuraavat 10 vuotta. Teetettynä työnä tuo olisi maksanut noin 2000 €.
pentry
Kokkaukseen liittyvä puute on spriilieden hitaus ja astioiden nokeaminen. Kaasuliesi olisi nopeampi, mutta nykyisellään veneessä ei ole hyväksyttävää paikkaa kaasupullolle. Yksi vaihtoehto olisi ripustaa 5 kg komposiittipullo kaiteen ulkopuolelle. Tiskiallas on sinänsä näppärä, koska sen saa siirrettyä lieden päälle ja pois, mutta allas voisi olla isompi. Tosin kesällä on paljon hauskempaa tiskata avotilassa tai rannalla vadissa, kun kuitenkin viemme aina tiskivedet rantaan. Makean veden käsipumppu tiputtelee vettä jonkin verran pumpatessa, mahdollisesti selviää tiivisteiden vaihdolla. Mielessä on tosin ollut käsipumpun vaihtaminen sähkökäyttöiseksi.
ikkunat
Ikkunoiden tiivisteet alkavat ilmeisesti haperoitua. Samalla pitää tarkistaa, pitäisikö samalla myös ikkunalevyt vaihtaa vai selviääkö ensin pelkäkällä irroituksella ja tiivistämisellä.
kyljet
Kylkien sininen väri on vielä kohtuullisessa kunnossa, joskin aika on sitä haalistanut. Vahaamalla sen saa vielä kiiltäväksi ja hyvän näköiseksi, mutta jossain vaiheessa kylkien maalaus on ehkä ajankohtainen. Itseäni tuo ei vielä haittaa. Jasmine-veneissä kannen ja kyljen liitos on jonkin verran ongelmallinen: liitokseen käytetyt pultit tahtovat turvota korrosiosta, jolloin maalipinta rikkoutuu näiltä kohdilta. Toistaiseksi paikkailut (hiotaan yksittäiset kohdat ja paikataan epoksilla) ovat riittäneet, mutta kylkien maalauksen yhteydessä tähän kannattanee myös tarttua.
Yleistä | Ominaisuudet | Sisätilat | Ulkotilat | Ominaisuus- ja varustetaulukko