s/y Alinan ominaisuudet
Hankimme Alinan syksyllä 1997 kun oli odotettavissa
miehistönlisäystä ennen seuraavaa purjehduskautta.
Sitä ennen olimme purjehtineet kaksi kesää
18-jalkaisella Poni-veneellä,
joka sekin oli oikein sopiva yhden lapsen kanssa liikkumiseen.
Venettä on viimeiset 9 talvea säilytetty hallissa (ei
lämmitetty), minkä ansiosta venettä ei ole joutunut
talveksi paketoimaan vaan se on saanut talvehtia ilmavasti.
Hyvät ominaisuudet
Jokaisella on tietenkin omat asiansa mitä veneessä
arvottaa: meidän mielestä tärkeitä
tekijöitä, jotka Alinassa ovat olleet kohdallan:
- turvallisuus
- veneen rakenne on sellainen, että
kovassakaan kelissä runko ei natise ja rämise niin ei
tarvitse miettiä että mahtaakohan se kestää.
Istuinlaatikko on myös kyllin syvä, jotta ei ole tarvinnut
pelätä lasten putoamista. Puolipitkä köli tuo
myös turvaa, jos sattuu navigointivirhe tai haluaa mennä
tuntemattomaan rantaan.
- moottori
- vaikka purjevene liikkuu ilman moottoriakin, on
hyvä, jos moottori toimii luotettavasti. Moottorin luotettavauus
parani huomattavasti, kun Volvon vastuksia leikkivät sulakkeet
vaihdettiin kunnollisiin häirittyään
käynnistyksiä pari kesää. Moottorin
jäähdytysvedellä toimiva lämminilmapuhallin (kuten
autoissa) tuo huomattavasti mukavuutta sateisina moottorointeina.
- rullagenoa
- erittäin käytännöllinen
perhepurjehduksessa kun ei välttämättä ole aina
edes yhteä henkilöä käytettävissä
purjeiden käsittelyyn. Ainoa, mikä harmittaa, on että
ei tullut aikaisemmin hankittua.
- kuomu
- Kun perhe kasvoi, niin samalla tietenkin kasvoi
tavaramäärä ja kun lapset kasvoivat, kasvoivat
myös tavarat, etenkin kengät. Rullagenoan hankinta vapautti
keulapiikistä kymmeniä litroja säilytystilaa ja
kangaslokerikko toi lisää järjestystä. Satamassa
ollessa on helpotus kun saattaa jättää esimerkiksi
kengät ja märät pyyhkeet ulos ilman että ne
kastuisivat mahdollisessa sateessa. Muutaman vuoden meillä oli
käytössä puomin yli vedetty teltta, mutta se ei
suojannut jos tuuli sattui olemaan perästä päin.
Myös öisin ilma vaihtuu paremmin kun voi
jättää käyntiluukun aiki.
Huonot puolet
Mikään vene ei tietysti ole täydellinen: osa puutteista on
tietenkin seurausta veneen koosta ja osalla puutteista ei ole
merkitystä osalle käyttäjistä.
- suorituskyky
- Kun en itse ole koskaan kilpailuihin
veneellä osallistunut, niin en osaa verrata sitä muihin.
LYS-luku on 1,0. Johtuuko se siitä, että veneillä ei
osallistuta kilpailuihin vai onko vene hyvinkin keskiarvoinen.
Kyllä sillä yleensä on kuljettu suunnilleen samaa
vauhtia vastaavan kokoisten kanssa.
- sisäkorkeus
- Sisäkorkeus on parhaimmillaan noin
170 cm, mikä on keskimittaiselle miehelle vähän.
Toisealta, eipä sitä yleensä sisällä paljoa
tule seisoskeltua, yleensä istutaan tai maataan kun
sisällä olaan. Tuolloin tila kyllä riittää,
punkat ovat reilut 2 m pitkät eikä ulkonakaan tila
lopu.
- koko
- Kaikella on tietenkin oma kokonsa, eikä
veneeseen noin vain rakenneta lisäsiipeä jos makuupaikkoja
tarvitaan lisää. Kahtena kesänä on sitten
nuorimmainen saanut nukkua toisen vanhemman vieressä levikkeellä. Ensi
kesänä voi olla jo liian ahdasta. Kolmelle tai
neljälle hengelle tilat ovat riittävät.
Parannettavat asiat
Kun veneellä on yli 30 vuotta ikää, on monia
paikkoja ehditty jo korjailla ja tietyt huoltotoimet tulevat sitten
aina vastaan. Uudenveroista ei veneestä tietenkään
kannata tehdä, mutta säilyttävä huolto on aina
tarpeen. Samoin joitakin harmitavia asioita voisi korjata.
Seuraavassa on lista asioista, joita tekisin tai teettäisin itse,
jos venettä kauemmin pitäisin.
- pohjan primerointi
- Pohja on reilut 10 vuotta sitten
käsitelty epoksilla. Keväällä 2006 havaitsin
siellä muutamia lohkeamia, jotka sitten paikkasin
epoksitäytteellä. Syksyllä 2006 hioin vanhat
myrkkymaalit ja primerin pois eikä onneksi mitään
hälyttävää ei löytynyt. Jonkin verran oli
pieniä kosteita pisteita, joten toisealta oli aika tehdä se.
Pohja on nyt talven ollut kuivamassa, joten kunhan säät
lämpenevät oikeaan käsittelylämpöön,
saadaan pohja käsiteltyä kestämään seuraavat
10 vuotta. Teetettynä työnä tuo olisi maksanut noin
2000 €.
- pentry
- Kokkaukseen liittyvä puute on spriilieden
hitaus ja astioiden nokeaminen. Kaasuliesi olisi nopeampi, mutta
nykyisellään veneessä ei ole
hyväksyttävää paikkaa kaasupullolle. Yksi
vaihtoehto olisi ripustaa 5 kg komposiittipullo kaiteen ulkopuolelle.
Tiskiallas on sinänsä näppärä, koska sen saa
siirrettyä lieden päälle ja pois, mutta allas voisi
olla isompi. Tosin kesällä on paljon hauskempaa tiskata
avotilassa tai rannalla vadissa, kun kuitenkin viemme aina tiskivedet
rantaan. Makean veden käsipumppu tiputtelee vettä jonkin
verran pumpatessa, mahdollisesti selviää tiivisteiden
vaihdolla. Mielessä on tosin ollut käsipumpun vaihtaminen
sähkökäyttöiseksi.
- ikkunat
- Ikkunoiden tiivisteet alkavat ilmeisesti
haperoitua. Samalla pitää tarkistaa, pitäisikö
samalla myös ikkunalevyt vaihtaa vai selviääkö
ensin pelkäkällä irroituksella ja
tiivistämisellä.
- kyljet
- Kylkien sininen väri on vielä
kohtuullisessa kunnossa, joskin aika on sitä haalistanut.
Vahaamalla sen saa vielä kiiltäväksi ja hyvän
näköiseksi, mutta jossain vaiheessa kylkien maalaus on
ehkä ajankohtainen. Itseäni tuo ei vielä haittaa.
Jasmine-veneissä kannen ja kyljen liitos on jonkin verran
ongelmallinen: liitokseen käytetyt pultit tahtovat turvota
korrosiosta, jolloin maalipinta rikkoutuu näiltä kohdilta.
Toistaiseksi paikkailut (hiotaan yksittäiset kohdat ja paikataan
epoksilla) ovat riittäneet, mutta kylkien maalauksen
yhteydessä tähän kannattanee myös tarttua.