Valtiovalta muistaa vuosittain periä maksun auton omistamisesta ja rekisterissä pitämisestä. Tällä hetkellä vuosittainen ajoneuvovero on 226,30 € vuodessa.
Liikkeellä oltaessa polttoaineen kulutus on pysynyt alle 11 l/ 100 km lukemissa, vaikka olisi menty moottoritiellä suurinta sallittua vauhtia nastarenkailla. Esimerkiksi kesän 2010 ulkomaan reissun keskikulutukseksi tuli 9,4 l / 100 km vaikka matkassa oli paljon moottoritieajoa Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa, missä ei liikennevirrassa aina muistanut tarkkaan noudattaa 100 km/h nopeusrajoitusta.
![]() |
Mittaristo ja radio |
Vanhemmassa autossa huollot ovat tietenkin yksi iso menoerä, joiden suuruutta on mahdoton ennakolta tietää. Auto on kuitenkin huollettu säännöllisesti asiantuntevassa liikkeessä, joten suuria yllätyksiä ei pitäisi olla tiedossa. Meidän omistamisaikana autoon on tehty muutama isompi remontti: kytkin ja jarrulevyt pakoputken ja taka-akselin tiivisteiden lisäksi. Joku lujahermoisempi olisi varmaan vanhoillakin ajanut vielä vuosia, mutta itse en turvallisuuden kannalta kriittisten osien suhteen pelaa.
Kevään 2010 aikana verokoroke oli alkanut vuotaa. Onneksi auton rakenne metallikorisena (ilmatila sisäkaton ja ulkokaton välissä) on sellainen, että mitään laho- tai homevaurioita ei ole syntynyt vaan haitat ovat jääneet kosmeettisiksi lika- ja lakkavaurioiksi aikaisemman kattoluukun aiheuttamien vuotorainujen seuraksi. Koroke irroitettiin kesäkuussa 2010, vanhat "enempi on parempi" -periaatteella olleet tiivistemassat poistettiin, katto sinkkimaalattiin paljastuneelta alueelta ja korkoke asennettiin huolellisesti tiivistäen paikalleen. Ainankaan kesämatkalle sattuneilla rankkasateille ei vuotoa havaittu, joten korjaus vaikuttaa onnistuneelta.
![]() |
Verottomuuskoroke, tiivistetty uudelleen kesällä 2010 |
Auton maalipinnassa on jonkin verran ruostevaurioita. Nämä olisi hyvä puhdistaa ja maalata peittoon. Oma peltipintojen maalaustaito on sen verran huono, että en ole tähän hankkeeseen vielä ryhtynyt.
Tuulilasissa on kiveniskemästä paukkupakkasilla talvella 2010 levinnyt halkeama juuri tuulilasinpyyhinten yläpuolella. Tämä jää normaalipituisella kuskilla selkeästi alareunaan pois näkökentästä, joten katsastuksessa ei vaadittu lasin korjaamista. Haitta on siis kosmeettinen.