Auton vesijärjestelmä on kokonaisuudessaan auton sisätiloissa, joten niitä voi käyttää myös talviaikaan kunhan auton sisälämpötila pysyy plussan puolella. Takana on kaksi 16 litran kanisteria tuorevettä varten ja keittiön altaan alla on 16 litran säiliö harmaata vettä varten. Veden jakelusta huolehtii kanisterissa oleva sähköinen uppopumppu.
Irtokanistereiden eittämätön etu on niiden helppo puhdistettavuus ja mahdollisuus täyttää ja tyhjentää ne lähes missä vain. Jos kanisteri alkaa näyttää siltä, että ei kelpaa enää juomavedelle, sen voi kierrättää harmaavesiä varten ja hankkia uudet kuten teimme 2008. Kahden kanisterin taktiikkaa on hyödynnetty myös silloin jos ei ole täyttä varmuutta paikallisen veden laadusta. Tällöin on täytetty vain toinen kanisteri, toisen jäädessä vanhemmalle, mutta hyväksi tiedetylle vedelle.
Ruuan valmistusta varten on kaksiliekkinen kaasuliesi ja altaan viereenkin jää vielä kohtuullinen laskutila (39 x 41 cm) raaka-aineita varten. Toki lisätilaa saa tarvittaessa istuinryhmän pöydältäkin.
![]() |
![]() |
![]() |
Auto takaovista katsottuna | Keittiössä on tiskiallas hanalla ja kaksiliekkinen nestekaasuliesi | Näkymä taakse päin |
Ruuan säilytystä varten autossa on 40 litran kompressorikäyttöinen jääkaappi pakastelokerolla. Jääkaappi on kompressorikäyttöinen, joten se on tehokas ja energiataloudellinen sekä toimii myös silloin kun kaasukäyttöistä kaappia ei voitaisi käyttää esim. lauttamatkojen aikana. Pakastusteho ei riitä toki säilöntätarkoituksiin, mutta jäädyttää yön yli litran vesipurkin lähes umpijäähän kun ollaan verkkosähkössä ja kaappi toimii 24 V jännitteellä. Useampi päivä paikallaan oltaessa edellyttää lisäsähkön saamista, asunto-osan akun kapasitettti (100 Ah) riittää parin yön yli.
![]() |
![]() |
![]() |
Pistorasia, lämmittimen termostaatti, jääkaappi, invertteri ja akkulaturi | Jääkaappi sisältä | Jääkaapin tyyppikilpi |
Oveen mahtuvat normaalit litran tölkit. Jääkaapin täyttäminen kauppareissun jälkeen on helppoa, koska se on juuri hyvällä korkeudella ulkoa käsin.